Az autizmus százezer gyerekből négyet, azok közül is általában fiúkat érint.
Itthon egyre több gyerekről állapítják meg, hogy autista. A többségnél sajnos túl későn, így a gyermekek elesnek a korai fejlesztés előnyeitől.
Másfél éves korban már lehet rá gyanakodni.
Az autizmus befolyásolja a gyermek szociális kapcsolatteremtő képességét, kommunikációját, játékát, képzeletét, gondolkodását és viselkedését.
„Itthon kétéves kor előtt jellemzően nem adunk autizmus diagnózist. A gyanú persze már korábban is felmerülhet, egy 2009-es hazai felmérés szerint a szülők átlagosan 18 hónapos kor körül kezdenek először aggódni, ám jellemzően ilyenkor a gyerekorvos, védőnő még azt tanácsolja, hogy várjanak. Az elmúlt években egyébként a kutatások világszerte abba az irányba tolódtak, hogy minél korábbi korban felismerhetők legyenek az autizmus specifikus tünetei. Jelenleg már hat hónapos csecsemőkkel is folynak kutatások: például figyelik, hogy a gyermek hogyan követi a szülő tekintetét, hogyan tart szemkontaktust, illetve hogy a másik arcán mit figyel meg. Ezekbe a vizsgálatokba gyakran olyan csecsemőket vonnak be, akiknek idősebb testvérük autista, és mivel a rendellenességnek genetikai okai is vannak, náluk nagyobb a rendellenesség kialakulásának kockázata” – dr. Simó Judit gyermekpszichiáter, a Nemzetközi Cseperedő Alapítvány szakembere.
Egy autizmus-szakember egy másfél éves gyereknél két dologra fordít kitüntetett figyelmet: egyrészt az úgynevezett közös figyelmi viselkedésekre, másrészt arra, hogy hogyan játszik.
„Figyeljük például, hogy hogyan kommunikál a gyermek a tekintetével, az arckifejezésével vagy hang adásával; hogy felhívja-e a figyelmet a számára érdekes dolgokra, odairányítja-e a felnőtt tekintetét; hogy hogyan reagál, ha beszélnek hozzá, visszagagyog-e, visszakiált-e. A játszás során pedig figyeljük, hogy mivel és hogyan játszik. Mennyire ismétlődőek a játékai? Az egész játékkal játszik-e, olyan módon, amire a játék való, vagy a figyelme csak egy adott részletre irányul, például az autónak csak a kerekei foglalkoztatják? Mennyire használja a fantáziáját játék során, illetve mennyire jellemző rá, hogy egy adott játék során beleképzeli magát új szerepekbe.” – dr. Simó Judit
Nézzük meg, hogyan játszik a játszótéren, például érdekli-e a többi gyerek. Egy kétéves gyermek általában még nem játszik együtt a többi gyerekkel, de érdeklik ktársai. Egy autisztikus gyerek viszont sokszor úgy viselkedik, mintha a többi gyerek ott sem lenne. Van, hogy éppen ellenkezőleg viselkedik. Szokatlanul nagy érdeklődést mutat a gyerektársai felé.
Árulkodó lehet a fejlődés során fellépő feltűnő visszaesés, stagnálás is. Például, ha a gyermek már elkezdett beszélni, de ez egyszer csak abbamarad.
Súlyos esetben az autizmussal élő gyermeket jobban érdeklik a tárgyak, mint a személyek. A gyerek zárkózottnak, visszahúzódónak, közönyösnek tűnik. Az egyik leggyakoribb korai tünet a közös figyelem és az érdeklődés hiánya. Például ha a szülő mutatni szeretne valamit gyermekének, akkor a gyermek nem követi a mutatás irányát. A csemeténk nem vesz örömmel részt a szociális játékokban. (pl. kukucs játék)
2-3 éves korára a közös tevékenységbe, játékba nehéz bevonni, inkább a magányosan játszik, énekel. Érzelmeit ritkán, és szokatlan módon fejezi ki. (örömében kezével repked)
A szemkontaktus teljes, vagy részleges hiánya. Sokszor beszéde nem személyre irányul, inkább magában motyog. Szintén, súlyos állapotban nem érti a beszédet, úgy tűnik, mintha nem hallaná, amit kérünk, vagy mondunk neki.
Igaz, hogy az autizmus kialakulásának pontos okait máig nem tudták megállapítani, de 6 pontban összeírták, hogy mik lehetnek a genetikai tényezők.
Íme:
– Terhesség alatti antidepresszáns-szedés, különösen az első három hónapban.
– Tápanyaghiány a terhesség korai szakaszában, különösen a folsavhiány.
– Az anya előrehaladott életkora, de idősebb apák esetében is nagyobb az autizmus kockázata.
– Anyai fertőzések a terhesség alatt.
– Vegyszereknek, fémeknek való kitettség a várandósság alatt.
– Komplikációk a szülésnél vagy röviddel utána.
Autizmus megfigyelt típusai:
Asperger-szindróma
Asperger-szindróma esetén a páciens kiválóan képes szavakkal kommunikálni például írásban, de a kommunikáció kísérőjelenségeinek (arckifejezés, testbeszéd, hanghordozás) értelmezése nehezen megy neki, a szemkontaktust nehezen viseli stb. az Asperger-szindrómára – az autizmussal ellentétben – jellemző a normális ütemű nyelvi fejlődés, valamint az átlagos vagy annál magasabb intelligenciaszint.
A jó képességű Asperger-szindrómás gyerekek gyakran egy témában mélyülnek el hosszasan. Gyakran szélsőségesen ragaszkodnak a megszokott dolgokhoz, a kialakult rutinokhoz. Ha valami megváltozik, akkor hisztivel reagálnak (pl. megszokott útvonal megváltozása). A kezek, a test ismétlődő mozgása is gyakori. (pl. izgatott állapotban repkedő kézmozgás, előre-hátra hintázás, szokatlan testtartás, lábujjhegyen közlekedés)
Kanner-szindróma
A Kanner-szindróma, avagy kisgyermekkori autizmus egy diagnosztikai kategória. Neurobiológiai, pervazív fejlődési zavar, az autizmus klasszikus erős formája. A rendellenességhez az alábbi tünetek társulnak: a gyermekeknél már 3 éves kor előtt megfigyelhető, hogy társaikhoz képest visszamaradnak a kommunikációban, a szociális viselkedésben és a rugalmas gondolkodásban. Az érintett gyermekek fele nem tanul meg beszélni. Kanner hangsúlyozta, hogy normál, vagy kiemelkedő intelligenciával bírhatnak, az autisták háromnegyede értelmi fogyatékos is. A diagnózist ma már nem használják, csak az autisztikus zavar illetve Asperger-szindróma szerepel.
Mikre figyeljünk?
– a tekintet használata;
– szemkontaktussal kísért, meleg, örömteli arckifejezések;
– az érdeklődés vagy öröm megosztása;
– névre adott válasz;
– a szemkontaktus, arckifejezés, gesztusok és hangadás koordinációja;
– megmutatás;
– prozódia;
– a test, karok, kezek vagy ujjak repetitív mozgásai vagy tartása;
– tárgyakkal végzett ismétlődő mozdulatok.
Minél előbb észrevesszük az árulkodó jeleket, annál hamarabb elkezdhetjük a korai fejlesztést a gyermekünknél. A szülők -a legtöbb esetben-, nem hajlandóak felismerni, ha a gyermekük “más”. Ez teljesen normális reakció, de a Manó érdekében, csak időhúzás, aminek következményében Ő húzhatja a rövidebbet. Amennyiben gyermekünk viselkedésében tapasztalunk bármi “furcsát”, keressük fel a gyermekorvost, és konzultáljunk vele. Ez nem szégyen, és, ha semmi elváltozást nem észlel az orvos, vagy az adott szakember, akkor megnyugodhatunk.
Korai fejlesztés autizmussal élő gyermekek számára
Kommentek
Kommenteléshez kérlek, jelentkezz be: